fbpx

Zoekmachine optimalisatie

Als potentiële klanten op internet producten of diensten zoeken die jij aanbiedt, wil je natuurlijk dat die bovenaan de resultaten staan.

Melissa Peelen

melissa peelen

Verreweg de meeste aankopen starten bij zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Zoekmachines werken als volgt: Een mogelijke klant typt in het zoekveld in waar hij of zij naar op zoek is, bijvoorbeeld: thuiskapper Nieuwegein. De zoekmachine scant razendsnel alle sites op zoek naar de woorden waarop gezocht wordt. Het meest relevante zoekresultaat wordt vervolgens getoond via de zoekmachine. 

Het is dus belangrijk dat jouw website gestructureerd is, en dat er rekening wordt gehouden met juiste zoekwoorden en -groepen. 

Zoekmachine-optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd: Search Engine Optimization, en is een continu proces. Het opstellen van een SEO- plan heeft als doel om (onbetaald) hoger te scoren in de zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Het gaat dan ook wel over ‘organisch zoeken’. 

Er is ook een mogelijk om te adverteren op zoekmachines voor nog betere resultaten. Dit wordt ook wel SEA genoemd: 

“SEA (Search Engine Advertising) – zoekmachine-marketing is de advertentiemogelijkheid op zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Door het inzetten van SEA komt jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar je product of dienst. Maar hoe hoog je aanbod ook scoort op bepaalde zoekwoorden, ook voor SEA geld; relevantie. Je moet niet vergeten dat zoekmachines zijn gebouwd om de gebruiker te helpen vinden wat hij zoekt.”

Voordat je begint aan een optimalisatieplan is het handig als je weet hoe zoekmachines (ongeveer) werken, zodat je inzet en tijd niet voor niets zijn. 

Door het enorme online aanbod aan informatie filteren zoekmachines op de volgende aspecten om de juiste pagina weer te geven:

  1. Relevante zoekwoorden op jouw website of webpagina
  2. Links van andere sites die doorlinken naar jouw site 
  3. Geografische gegevens (op basis van de URL van de onderneming)
  4. Het soort apparaat dat gebruikt wordt, mobiel, laptop etc.

Maar vooral: unieke, interessante en relevante content! 

Goed scoren in de zoekmachines is een continu proces. Als SEO niet jouw sterke kant is dan kan het helpen om een plan op te stellen. Inclusief tijdsplanning natuurlijk! 

Download hieronder een stappenplan om je op weg te helpen met SEO.

Als je eenmaal een plan hebt en dit hebt toegepast op je website, zorg dan dat je blijft controleren. Houd veranderingen in de gaten, laat je inspireren door andere websites en wees niet bang om feedback te vragen aan je klanten.