fbpx

wie zijn mijn volgers?

Met alle verschillende social media kanalen kan het lastig zijn om uniek,
interessant en/of onderscheidend te zijn.

Melissa Peelen

melissa peelen

Toch bieden alle verschillende kanalen juist een kans om onderscheidend en uniek te zijn! 

Social media is een perfecte manier om een connectie, herkenning en een band te krijgen met je volgers. Maar het zoeken naar een goede balans tussen eindeloze content verzamelen voor alle kanalen en effectief socials inzetten, kan lastig zijn. 

De gouden tip is:
Plaats op de juiste plek, de juiste content. 

Het klinkt misschien voor de hand liggend maar dat is het met social media nog niet. Het begint bij het onderzoeken wie jouw volgers zijn. Waarschijnlijk wil je dat jouw doelgroep, je volgen op social media en je website. Het is dan belangrijk om te weten welke social kanalen je volgers gebruiken en wat zij willen lezen. 

Waarschijnlijk heb je bij de start van je onderneming nagedacht over de doelgroep. Je hebt al een beeld bij jouw klant die je kunt gebruiken als basis voor de social media doelgroep. 

Ga eens voor jezelf na: 

  1. Wie koopt jouw dienst of product? 
  2. Wat zijn kenmerken van jouw klant? 
  3. Welk social media kanaal (of kanalen) is interessant voor deze mensen? 
  4. Hoe kan ik deze mensen aanspreken? 
  5. Wat vinden zij interessant om te lezen?

“Als je deze vragen eenvoudig kunt beantwoorden is het tijd om ‘mensen in hokjes’ te plaatsen. Het is niet meer van deze tijd… maar toch maakt het marketing een stuk gemakkelijker!”

Een voorbeeld van zo’n ‘hokje’ noem ik Marieke.

Marieke is ondernemend, creatief, innovatief en op zoek naar plezier in het werk. Eigenlijk geeft vrijwel alles in haar onderneming haar ook plezier. Ze heeft passie voor haar vak en houdt van uitdagingen. Stilstand vindt ze achteruitgang. Ze is relatief hoog opgeleid, werkt vaak samen met een netwerk van professionals. Eén op de drie ‘Mariekes’ is vrouw. Ze heeft behoefte aan uitdagingen binnen vertrouwde vakgebied. Is intrinsiek gemotiveerd en dol op persoonlijke ontwikkeling. Marieke is gemiddeld tussen de 25 en 45 jaar oud. 

In dit voorbeeld krijg je al een beeld van Marieke. Wie ze is, waar ze van houdt en vooral hoe je haar kan bereiken. Met deze basiselementen definieer je niet alleen je doelgroep. Je kan hierdoor gemakkelijker een band met haar krijgen. Je weet nu immers wat haar beweegt en welke content zij interessant vind. 

Daarnaast is het belangrijk om na te gaan op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Wat ze willen lezen op deze kanalen.

> Hierover lees je meer in het blog: social media marketing.

In het specifieke voorbeeld van Marieke zou ik haar aan kunnen spreken door het plaatsen van de nieuwe marketing-ontwikkelingen op LinkedIn. Of door op Facebook uit te nodigen deel te nemen aan een webinar- kennissessie. Zo geef ik haar het aanbod, waar zij in geïnteresseerd is. 

De meeste social media kanalen geven je inzicht in jouw volgers. Je kunt nagaan waar zij zich bevinden, wat zij interessant vinden, hoe zij reageren en nog veel meer. 

Door in kaart te brengen wie je volgers zijn, waar ze behoefte aan hebben en hoe je jouw klanten kan bereiken, kan je connecties maken. Die connecties kunnen vervolgens resulteren in conversies. Door deze inzichten kun je met relatief weinig budget een band opbouwen met je volgers.