fbpx

social media kanalen

Zowel gratis als betaald is social media vaak perfect om potentiële
klanten kennis te laten maken met je bedrijf. 

Melissa Peelen

melissa peelen

Social media marketing is niet meer weg te denken! 

Bij social media marketing is het kiezen van het juiste kanaal en de juiste content een goede afweging. Hier goed over nadenken kan veel tijd en energie besparen. 

Ieder social kanaal heeft een eigen doel wat betekent dat de gebruiker van de kanalen, een bepaalde verwachting of interesse heeft om te bereiken op dat kanaal. 

Wil je meer aandacht en exposure via de sociale kanalen, dan is het belangrijk om je content af te stemmen op jouw doelgroep en de verwachtingen die de doelgroep heeft bij het kanaal dat hij/ zij bezoekt. Alleen dan kun je interessant genoeg zijn en interactie krijgen met je volgers.

“Misschien maak je regelmatig gebruik van de kanalen LinkedIn en Facebook. Als je op LinkedIn kijkt verwacht je waarschijnlijk meer te lezen over de ontwikkelingen binnen je branche, of om connecties te maken en te netwerken. Als je vervolgens Facebook opent heb je misschien zin om grappige video’s te bekijken of om je mening te delen over een actueel onderwerp. Beide kanalen hebben geregeld dezelfde bezoekers maar de verwachting is verschillend.”

Toch moeten we voorkomen dat we ‘ klakkeloos posten’. Als een concurrent bijvoorbeeld gestart is met een Pinterest account denken we al snel dat we dit ook moeten doen. Hoe meer kanalen, hoe meer zichtbaarheid, toch?

Toch is dat niet waar. Op social media moet je interessant zijn om een groot bereik te behalen. Content maken voor social media is een arbeidsintensieve taak. Het is daarom belangrijk dat je alleen inzet wat voor jouw onderneming effectief is. Dit betekent dus ook dat sommige kanalen voor jouw onderneming niet van belang zijn, ondanks dat de concurrent het misschien wél inzet.

Bedenk bij ieder kanaal of jouw doelgroep aanwezig is en wat zij willen lezen. 

“Voor social media marketing is het belangrijk dat je een strategie bepaald, je content afgestemd op je doelgroep én de doelgroep van het kanaal. Maar ook dat je continu aanwezig blijft!”

Enig idee hoe veel mensen er gemiddeld dagelijks gebruik maken van social media? Hieronder een overzicht van het percentage dagelijks gebruik per social media kanaal.
Bron: Coosto.nl

Facebook
Gebruikers 68%
Instagram
Gebruikers 61%
Twitter
Gebruikers 40%
LinkedIn
Gebruikers 16%
YouTube
Gebruikers 31%
Pinterest
Gebruikers 20%
TikTok
Gebruikers 40%