fbpx

Social Media:
doe ik het goed?

Je bent begonnen met marketing, super goed maar ook best wel spannend! Want hoe weet je welke content werkt en misschien nog wel belangrijker: wat levert het je op?

Rosa van den Hoven

Rosa van den Hoven
digital marketeer

Elke post die je plaatst zal een ander doel hebben. Misschien wil je een groot bereik, ben je op zoek naar interactie of wil je de lezer juist activeren. Kijk kritisch naar elke post in je planning en bepaal of de boodschap aansluit bij het doel of dat je de boodschap misschien toch nog iets moet aanpassen. Dit klinkt misschien makkelijk, maar kan nog best lastig zijn: want wat is nou echt het doel? 

Bijvoorbeeld:
Een festival dat een nieuwe editie aankondigt wil in eerste instantie een zo groot mogelijk bereik realiseren om de boodschap te verspreiden, zodat ze later kaarten kunnen verkopen op dit bereik. Je wilt dus een grote groep mensen bereiken die je daarna kunt heractiveren om een ticket te kopen. In dat geval kun je bijvoorbeeld op Facebook het beste een video gebruiken, zodat je iedereen die de video voor een bepaald percentage heeft bekeken met een advertentie weer kunt retargeten.

Retargeten: Het met advertenties opnieuw bereiken van een opgebouwde doelgroep middels advertenties.

Met advertenties kun je niet alleen onbekende mensen bereiken, maar ook mensen die op een bepaalde mate interactie hebben getoond met jouw posts. Bijvoorbeeld door engagement, reageren op een Facebook evenement of het kijken van een video.

Nu je jouw doel hebt bepaald kun je hiermee aan de slag op social media. Zorg wel dat je de juiste content voor jouw doel inzet. Benieuwd hoe je jouw content laat aansluiten op de doelgroep? – lees de blog content creatie. 

Meten is weten

Als je je doel hebt bepaald, kun je ook sneller zien of je posts ook daadwerkelijk aan dit doel hebben bijgedragen. Was het doel van je post “Interactie”, dan wil je weten hoeveel likes en reacties deze heeft gehad. Was dit hoger dan je gemiddelde engagement ratio, of moet je de volgende keer nog iets anders doen? Dit soort statistieken kun je bijhouden in een spreadsheets, er zijn ook verschillende tools die je helpen bij het monitoren van je prestaties. Denk aan Falcon.io, Hootsuite of Fanpage Karma. Wil je liever beginnen met een gratis tool, dan kun je ook veel informatie halen uit de statistieken van de social media kanalen zelf. Voor het gebruik van deze tools is het wel handig om vooral te weten wat je wilt meten (jouw doel). Om wegwijs te worden in alle gegevens. 

Dit rijtje kan je helpen om de juiste metingen te doen: 

 

Doel

Wat wil je weten

Merkbekendheid

Referral verkeer via Google Analytics

Website verkeer

Google analytics, hoeveel website bezoekers heb je en hoe lang blijven zij op je pagina? 

Interactie 

Facebook statistieken, krijg je reactie, interactie en roept jouw advertentie vragen en likes op?

Pagina likes

Is er een groei in het aantal pagina likes en volgers?

Leads

Zijn er nieuwe aanvragen binnen gekomen door de advertentie? Dit hoeft niet alleen via Facebook te zijn. Vraag eens na bij nieuwe klanten hoe ze in aanraking gekomen zijn met jouw bedrijf.

Conversies

Hoe vaak is jouw product verkocht via de advertentie en als dit aantal tegenvalt, waar haakt men af? Op de advertentie of op je site?

Retarget

Hoeveel website bezoekers zijn er die uiteindelijk terugkeren voor een aankoop? Zijn deze afkomstig van je retarget advertentie? 

Als beginnend marketeer heb je deze kennis misschien niet altijd paraat. Het kan daarom fijn zijn om hier advies over te krijgen van een expert. Je bent dus al goed bezig met het lezen van deze blog! Zeker in deze tijd worden er super veel gratis webinars aangeboden, woon deze bij als dit kan en stel gerichte vragen over jouw specifieke situatie. Zo leer je snel en gratis de basics van de marketing. Als je direct en snel resultaat wilt zien kun je natuurlijk ook een expert inhuren.