fbpx

merkkompas opstellen

Een merkkompas kan helpen om het juiste ‘gevoel’ over te brengen op potentiële klanten. 

Melissa Peelen

melissa peelen

Branding is niet alleen het ontwerpen van een logo, of het design van de website. Het is ook een ‘gevoel’ dat de onderneming overbrengt op klanten en volgers. Een merkkompas kan helpen om steeds weer het juiste ‘gevoel’ bij jouw onderneming, over te brengen op (potentiële) klanten.

In brede zin zijn alle uitingen die jij als onderneming doet, onderdeel van je branding. De vormgeving van je website, je social media kanalen, offline brochures maar ook (telefonisch) klantcontact.

Best logisch om goed na te denken over je branding en te zorgen dat jouw uitingen, echt aansluiten bij de onderneming. 

“Het opstellen van een merkkompas helpt je enerzijds goed na te denken over wat jouw onderneming uitstraalt, en anderzijds de richting te bepalen voor je (marketing-) uitingen.” 

Neem dus goed de tijd om na te denken over wat jij wilt uitstralen! Vraag jezelf eens af:

Wat is de merkovertuiging of visie van mijn onderneming?

Waarom doe je wat je doet? Welk probleem los jij op voor jouw klanten? Wat is het doel van je onderneming? Beschrijf als eerst wat het streven is van jouw onderneming. Een goede merkovertuiging is inspirerend! Voor jou, maar ook voor je klanten. 

Wat zijn jouw merkwaarden?  

Misschien herken je het wel bij jezelf. Bewust (maar ook vaak onbewust) zijn er waarden die voor jou belangrijk zijn. Soms doorslaggevend voor bepaalde keuzes, en soms in mindere mate aanwezig. Dit is ook zo voor je onderneming.  Merkwaarden kunnen een reden zijn om een product of dienst bij jou af te nemen. 

“Als je een bewuste levensstijl hebt, hecht je misschien waarde aan een biologische productiewijze.

En …

Als je waarde hecht aan persoonlijk contact, dan zoek je waarschijnlijk een onderneming die dit ook belangrijk vind.” 

Ook voor jouw onderneming is het van belang om merkwaarden op te stellen en deze kenbaar te maken aan je klanten.

Wat kunnen zij van jou verwachten? Hoe doe jij de dingen die je doet? Merkwaarden zijn essentieel om je uitingen één lijn te geven, waardoor herkenning en vertrouwen ontstaat bij klanten. 

 

Wat beloof jij jouw klant? 

De merkbelofte beschrijft wat jij uiteindelijk belooft aan jouw klant. Van welke behoefte voorzie jij de klant? Wat heeft een klant concreet aan jouw onderneming? Je geeft antwoord op de vraag: Waarmee help jij jouw klant als hij/zij met jou gaat samenwerken (of een product van je koopt)? 

 

Merkkompas

Als je vervolgens antwoord hebt gegeven op alle vragen, welke 4 woorden omschrijven dan jou merk? Hoe ziet jouw kompas er uit?

Heb je een vraag aan de hand van dit blog of kan je hulp gebruiken bij het opstellen van een merkkompas? Laat het me weten via onderstaand contactformulier! 

spread the word ....