fbpx

content creatie

Content is de naam voor de inhoud van tekst en beeld op jouw marketing uitingen. De juiste content is vaak een intensieve taak. Het kan een behoorlijke zoektocht zijn om goede content te schrijven voor je doelgroep. 

Melissa Peelen

melissa peelen

Door het delen (openbaar maken) van de content, zorg je dat (potentiële) klanten je leren kennen, herkennen en vertrouwen krijgen in jouw product of dienst. Het is een manier om je bedrijf zichtbaar te maken aan je doelgroep en ervoor te zorgen dat je een band opbouwt met je publiek. 

Soms worden social media marketing en content marketing met elkaar verward. Toch zijn het twee verschillende onderwerpen, die wel met elkaar samen gaan. Ja, het is ingewikkeld… Maar met content marketing bepaal je wie welke dingen kunnen zien en maak je teksten, video’s, foto’s, podcast, webinar en meer. 

Door social media marketing zet je die content in via de juiste kanalen. Het is een vervolg op elkaar, maar het een sluit het ander niet uit.

“Het schrijven van content wordt al snel uitgesteld. Dat is zonde! Met een contentkalender Krijg je meer structuur in het opmaken en delen van content. Zo kun je iedere maand, ieder kwartaal of soms eens per half jaar de tijd te nemen om na te denken over wat jij wilt vertellen aan je doelgroep. Uiteindelijk houd je hierdoor meer tijd over omdat je minder werk ‘last minute’ hoeft te doen.” 

Een belangrijk onderdeel van content marketing is dan ook het delen van de juiste en interessante informatie aan de je doelgroep. Daardoor ontstaan er zelfs verschillende segmenten binnen je eigen doelgroep. 

Voordat je start met het maken van content is het dus belangrijk om eerst je doelgroep nader te bekijken, en in segmenten onder te verdelen, zodat je weet voor wie je schrijft. 

Bijvoorbeeld:
Je bent actief als thuiskapper wilt meer opvallen bij dames met kort haar. Als je in dit geval alleen content deelt over haren vlechten, nieuwe trends met lang haar of herenkapsels, dan kan verlies je de aandacht van dames met korter haar. Dat is jammer als je deze groep ook wilt aanspreken. Aan de andere kant wil je ook dames met lang haar en heren niet verliezen. Daarom maak je segmenten aan binnen je doelgroep en specificeer je de content per groep.

Wat is het doel?

Het is belangrijk om na te denken over het doel van je content.

Bepaal voor iedere uiting wat je ermee gaat doen.

Bijvoorbeeld: 
✔ Vermaken 
✔ Inspireren 
✔ Informeren 
✔ Overtuigen

Waar plaats je content?

Daarnaast is het verstandig om rekening te houden met de personen die jouw content interessant kunnen vinden en waar deze groep mensen zich online bevinden.

Een veel gebruikt marketingmodel hiervoor is het POE model (paid, owned en earned media) In dit artikel lees je meer over het model en hoe je deze kunt toepassen.

Bijvoorbeeld:

✔ Op je eigen kanalen, zoals je website
✔ Via de gecreëerde kanalen, zoals sociale media
✔ Of kan je ze bereiken via betaalde kanalen, zoals Google advertenties

Voordat je content maakt, is het raadzaam om te bepalen op welke kanalen jouw content wordt gedeeld (en op welke kanalen vooral niet). Lees hier meer over in het blog -> Wie zijn mijn volgers?

Content kalender

Een content kalender helpt bij het overzichtelijk houden van je planning, de strategie aan te houden en vooral jezelf te houden aan je planning. Daardoor vergeet je minder snel om je content te delen, en loop je minder gevaar iets over te slaan. 

Meer informatie over een content kalender of een template aanvragen? Neem contact met mij op.