fbpx

bezoeker = koning

We doen enorm ons best voor de website bezoekers, toch?

Maar is jouw website wel gebruiksvriendelijk?

Melissa Peelen

melissa peelen

In mijn eerdere blog optimaliseren in WordPress vertelde ik hoe je jouw website voor een groot deel ‘aan de achterkant’ kunt optimaliseren. Maar eerlijk is eerlijk, zonder websitebezoekers heb je er helemaal niets aan! Daarom beschrijf ik in dit blog een aantal tips voor meer websitebezoekers en om ze tevreden te houden. 

 

Mobielvriendelijk

Een van de belangrijkste checks is of je website wel responsive is. Responsive wil zeggen dat je website ook goed zichtbaar is op mobiel en tablet. Regelmatig zie ik websites die op mobiel niet mooi uitlijnen, knoppen die wegvallen of tekst buiten beeld. Zelfs met responsive templates in WordPress. 

Misschien merk je het bij jezelf: we zijn ontzettend veel online op onze mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je jouw website op verschillende apparaten test, het kan zijn dat een iPhone weer anders uitgelijnd is dan een Android. 

Eigenlijk alle grotere WordPress thema’s hebben speciale instellingen om gemakkelijk een mobiele versie aan te passen. Maar misschien is het juist wel heel waardevol om sommige elementen weg te laten op mobiel, zoals grote afbeeldingen. Daar wordt de uitlijning niet alleen mooier van, ook je mobiele website wordt sneller. 

Kan je hulp gebruiken bij een goede, mobielvriendelijke website? Neem contact met me op zodat ik je op weg kan helpen. 

Google – help me out! 

Optimalisatie zorgt ervoor dat zoekmachines als Google precies begrijpen welke informatie jij op jouw website hebt staan. Hoe beter zij dit kunnen plaatsen, hoe hoger jij komt bij de zoekresultaten.

Door regelmatig het zoekgedrag van de doelgroep te onderzoeken, kom je achter nieuwe zoekwoorden en trends. Zo blijf je up-to-date en heb je de grootste kans dat jouw website gevonden wordt. 

Gelukkig maakt WordPress het ons redelijk eenvoudig om een website te bouwen. Al is het bij het bouwen verstandig om rekening te houden met een aantal technische zaken voor goede zichtbaarheid in zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Check of je website 404 (not found) pagina’s weergeeft, dit is echt killing voor Google! Zorg ervoor dat iedere deeplink doorverwijst naar een werkende pagina, zeker de links die leiden tot conversies 😉
  • Controleer je site-indexering via Google Search Console, hoe waardevol is de content op jouw blog website? Google Search Console geeft verbeteringen weer, dus aan de slag! 
  • Herstel dubbele titeltags en dubbele metabeschrijvingen. Dubbele what?! Ja, dit klinkt misschien al wat te technisch maar kort gezegd is het is de code-aanduiding van jouw teksten. De meeste WordPress thema’s geven bij tekstvakken de keuzen uit visueel en HTML (of code). Hier kun je zien wat de huidige instellingen zijn. Zorg dat ieder tekstvak niet meer dan één < h1 > tag bevat. 
  • Gebruik de Yoast SEO tool voor het posten van berichten om de tekst SEO vriendelijk te make

” Tip: Ga eens op onderzoek uit bij Google Search Console

Kleine moeite, grote impact! 

Nog even door over de plug-in Yoast SEO, want deze plug-in helpt je ook bij het aanmaken van een relevante snippet.

Wanneer je een zoekopdracht intypt komt er een lijst met websites waarvan Google denkt dat deze nuttig zijn. Aan de hand van de informatie over deze websites kan je een keuze maken welke website jij wilt bezoeken. Het kleine stukje informatie over een website wordt “snippet” genoemd. Deze kleine stukjes tekst kunnen een groot verschil maken in het aantal website bezoekers! 

Google heeft namelijk één doel: gebruikers zo goed mogelijk laten zien wat zij zoeken. Hoe meer er op jouw website geklikt wordt hoe hoger de CTR (click-through rate). Google weet dat jouw website nuttig is als er veel op wordt geklikt en daardoor wordt je hoger geplaatst in de ranking. 

Vergeet niet dat niet alleen Google, maar ook de bezoeker, direct weet wat te verwachten op jouw site. De clicks worden daarmee dus ook waardevoller. 

Kortom, door de juiste snippet te gebruiken zal zowel Google als de Google gebruikers meer waarde hechten aan jouw website. 

 

 

Sharing content with love

Waarschijnlijk heb je ook wel eens links die je op social media (of andere kanalen) deelt. Ook hier wordt de snippet weergegeven maar wordt ook de uitgelichte afbeelding weergegeven. Door de link visueel aantrekkelijk te maken kan het ervoor zorgen dat meer mensen klikken op jouw link! 

De uitgelichte afbeelding vind je in WordPress in het rechtermenu op de betreffende pagina. Zorg er dus voor dat je deze altijd hebt ingesteld voor de pagina’s die je deelt. 

TIP: Analyseren en doorpakken.

Als je bezig bent met optimaliseren, vergeet dan niet om Google Analytics in te richten. Google Analytics geeft je alle benodigde informatie die je wilt weten over je website, en die je nodig hebt om verder te optimaliseren. Meer leren over Google Analytics? Kijk eens bij de Google Analytics academy.” 

Website structuur

We eindigen met de structuur van je website. Want deze moet niet alleen voor jou logisch zijn, maar vooral voor je bezoeker. Je hebt waarschijnlijk ooit bedacht welke pagina’s in het menu staan en waarom. Maar het is helemaal niet gek om dit nog een kritisch te bekijken! Klopt het nog wel met wat je doet? En wordt het de bezoeker direct duidelijk wat zij hier gaan vinden? De pagina’s in het menu omvatten de kern van de website.

Navigatie pagina’s hebben vaak meer bezoekers dan subpagina’s en moeten zo snel mogelijk voor conversie zorgen. Super belangrijk dus dat deze pagina’s actueel en relevant zijn. Blogs die niet meer relevant zijn of events die al zijn geweest leveren je namelijk niets op. 

Zo blijven je bezoekers langer plakken! 

 

Tot slot

Het optimaliseren van je website is geen kleine klus, maar als wel essentieel! Daarom kan het fijn zijn om hulp te krijgen. Bijvoorbeeld door te sparren over de mogelijkheden, een technische check te doen of door het volledig uit te besteden.

Benieuwd waarbij ik kan helpen? Neem dan contact op of plan een telefonisch consult